Graag werk ik met technieken en gereedschappen volgens de oude meesters, alsook moderne materialen en houtbewerkingsmachines. Het geheim om heden ten dage nog handgereedschap te kunnen gebruiken zit in de kennis van zowel deze handgereedschappen als houtbewerkingsmachines. Met beitels, gutsen en schaven ben je in staat zeer verfijnde details aan te brengen in het werk. Zo geven oude profielschaven een enorme vrijheid in vorm, in tegenstelling tot voorgevormde machinale freesblokken. Echter is het niet meer van deze tijd alles met de hand te doen, zo kun je een plank in lengterichting beter door een machine laten zagen. Het gebruik van machines voor eenvoudige tweedimensionale handelingen levert veel tijd op.
Machines hebben echter ook een keerzijde: doordat zij relatief eenvoudige bewerkingen zeer snel kunnen doen, worden deze bewerkingen goedkoper en vinden zo een weg naar onze moderne vormentaal. Wanneer je een kast uit onze tijd naast een 18de eeuws exemplaar zet is het verschil evident, waar wij rechte (eenvoudige) lijnen prefereren, ging de voorkeur in die tijd uit naar gebogen vormen en krullen.
Nu wil ik geen kopieën uit de 18de eeuw maken, maar ik vermoed dat je met zowel oude als nieuwe materialen, gereedschappen en technieken een verbluffend nieuwe vormentaal kunt creëren passend in onze tijd, waarbij het goede van twee werelden samen komt.
Om de proef op de som te nemen, heb ik samen met Friso Wiersma, destijds nog leerling meubelmaker, drie weken de tijd genomen om een vergeten meubel weer nieuw leven in te blazen: Het Rariteitenkabinet.
Het idee van een rariteitenkabinet is even mooi als eenvoudig: ontdek de wereld om je heen, en een bijzondere vondst die onderweg je deel valt geef je bij thuiskomst in een speciaal daarvoor bestemd meubel een plek. Zoals de verwonderingen van de wereld samenkomen in dit meubel, zo trachten wij het oude en het nieuwe ambacht samen te brengen in het meubelstuk zelf.
Hoe de collectie van een 21ste eeuws rariteitenkabinet er uitziet of wordt gevormd laten we in het midden; een schelp uit Zuid-Amerika kan, maar een IVF-buisje is misschien net zo waardevol. Wij creëren het meubel, degene voor wie het bestemd is creëert de collectie.
Waar het naar heeft geleid kunt u bekijken in de portfolio, daar staat het Rariteitenkabinet.